وبسایت حکیم دانا

سبک غذایی

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سبک غذایی

سلامت انسان مقدمه هدایت اوست و یکی از عوامل مهم موثر در سلامتی تغذیه است قرآن کریم نسبت به توجه در تغذیه تاکید می کند و می فرماید : «فلینظر الانسان الی طعامه»

 انسان باید به غذایش بنگرد.

پیامبر اعظم(ص) رمز سلامتی را در شیوه و آداب تغذیه می دانند.ایشان در سال ششم یا هفتم هجری به شش نفر از پادشاهان و فرمان روایان نامه نوشتند. این شش نفر عبارت بودند از: نجاشی پادشاه حبشه، قیصر پادشاه روم، خسرو پادشاه ایران و مدائن، مقوقس پادشاه اسکندریه (مصر)، حارث والی مناطق شام و دمشق و والی بخش یمامه. مقوقس لبیک گفت و سپس نامه‌ای را که به پیامبر نوشته بود به همراه هدایایی از جمله یک طبیب فرستاد. طبیب مکانی را برای ویزیت درخواست کرد و به توصیه پیامبر (ص) مسجد مرکز درمانی مدینه شد.
مسجد مرکز سلامت و هدایت است طبیب ماه ها در مسجد به انتظار بیمار نشست ولی مراجعه کننده‌ای نداشت و علت را از پیامبر اکرم(ص)پرسید و پیامبر اکرم(ص)رمز سلامتی مردم را عمل به توصیه‌های طبی و اصلاحات غذایی دانستند و به او فرمودند:
«برگرد که به تو نیاز نداریم زیرا ما تا گرسنه نشویم چیزی نمی‌خوریم و قبل از این که سیر شویم دست از خوردن می‌کشیم»

  1.  متأسفانه در ایران بیماری بیشتر عامل مرگ و میر است تا جایی‌که وزیر بهداشت می‌گوید:
    «طبق بررسی‌های انجام شده حدود 75% از مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است»
  2.  طب اسلامی مجموعه آموزش های قرآن کریم و عترت (ع) درباره حفظ سلامتی است یکی از مسایل مهم این علم، تدابیر اصلاحی غذایی است در این کتاب 8 قانون ضروری در باب اصلاح غذایی بیان خواهد شد.

————–
1. عبس،24
2. مکاتیب الرسول، ج1، ص100.
3. سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز، سایت وزارت بهداشت (16/12/94).