وبسایت حکیم دانا

از آکنه و پیری پوست تا ایدز و جنون گاوی

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

از آکنه و پیری پوست تا ایدز و جنون گاوی

غیر از ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها، استفاده از برخی مواد آرایشی، به‌خصوص در كسانی كه از سن پایین مصرف این مواد را شروع می‌كنند، می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. این مواد تغییراتی در پوست ایجاد می‌كنند كه عامل چروكیدگی پوست (به ‌خصوص در ناحیه پیشانی، خط خنده و اطراف چشم) است.

در ضمن این مواد، منافذ پوست را می‌پوشاند و مانع از اکسیژن‌رسانی کافی می‌شود. حساسیت، تورم، تاول، سوزش، خارش، سوزن‌سوزن شدن، كهیر، لك و آكنه نیز از عوارض عمومی مواد آرایشی به‌خصوص مواد تقلبی و غیراستاندارد است.

برخی مواد آرایشی‌ حاوی كلاژن یا ژلاتین هستند كه برای قوام پوست و بهتر كردن ظاهر پوست مفید است. این محصولات با این شعار گران‌تر فروخته می‌شوند اما مشکل اینجاست که كلاژن مصرفی در این محصولات دامی است و احتمال سرایت برخی بیماری‌های مرتبط مثل جنون گاوی به‌خصوص در انواع تقلبی وجود دارد.

برخی از مواد آرایشی تقلبی حاوی آفلاتوكسین هستند كه سرطان‌زاست و صدمه‌های كبدی شدیدی وارد می‌كند و به‌راحتی از طریق سطح پوست جذب می‌شود. برخی محصولات آرایشی نیز حاوی بقایای جفت هستند كه باعث بروز نگرانی‌هایی در مورد انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز یا هپاتیت می‌شود. در خانم‌های بارداری كه جنین پسر دارند، مصرف برخی تركیب‌های آرایشی می‌تواند باعث عقیمی فرزند در آینده شود.