وبسایت حکیم دانا

توصیه هایی برای خواب راحت

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

توصیه هایی برای خواب راحت

1- هر روز به طور منظم ورزش کنید . پیاده روی مناسب است و به بهتر شدن خواب کمک می کند .
2- عادت کنید شبها در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح در یک ساعت معینی بیدار شوید .
3- وقتی واقعاً خوابتان می آید به بستر بروید .
4- قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید .
5- شام یک غذای سبک بخورید
6- از نوشیدن مايعاتي مانند چاي ، نوشابه و ساير مواد محرك خودداري كنيد.
7- به آرامی غذا بخورید .
عجله در خوردن غذا باعث خوب نجویدن غذا می شود و کار معده را در هضم غذا دشوار می کند و در نتیجه دیرتر به خواب می رویم .
8- از خوردن محرک ها مانند گوشت، شکلات، قهوه، چای، نوشابه قبل از خواب خودداری کنید . برعکس خوراکی هایی مانند شیر و عسل که کلسیم دارد بیشترین درمان برای بی خوابی هستند . پنیر، ماست، بستنی، موز نيز خواب آور هستند .
9- کمبود روی – آهن – کلسیم و مس موجب بی خوابی می گردد . شیر حاوی کلسیم و اسيد آمينه تريپتوفان است كه مي تواند در بهبود خواب موثر واقع شود .
10- شمارش معكوس اعداد يا شمارش اشياء و جانداران و نيز پر شدن قطره قطره يك ظرف بزرگ و مواردي از اين قبيل نيز مي تواند در به خواب رفتن راحت تر كمك كند .
11- بسیاری از مردم که کمبود ویتامین B3 ( نياسين) دارند از بی خوابی رنج می برند . ویتامین B3وB6 در تبدیل اسید آمینه تریپتوفان به سروتونین (یعنی هورمونی که در ایجاد خواب مفید است ) موثر است . این دو ویتامین در موز، برنج سبوس دار، سبوس گندم، فندق و انواع گوشت قرمز وجود دارد .
12- میدان مغناطیسی ، پیرامون جریان الکتریکی وسایل برقی ایجاد می شود . این میدان ممکن است امواج ثابت مغزی و در نهایت خواب خوش شبانه شما را تحت تاثیر قرار دهد . بنابراین وسایل الکتریکی چون ساعت رادیویی یا تلويزیون را در اتاق خواب خود خارج کنید و با این کار به خواب خود کمک کنید .
13- اثر روانی عبادت غالباً بیش از اثر معنوی آن است در مغز مرکزی وجود دارد که از آن با نام «مرکز الهی» یاد می شود . تحریک این نقطه احساس آرامش و برتری را پدید می آورد . عبادت کنندگان از کار خود احساس رضایت و آسایش می کنند و به ندرت دچار بی خوابی می شوند.
14- بر حسب نوع زمین و قدرت انعکاس آن قدرت تاثیرات کهکشانی متغیر است به همین دلیل برخی از مناطق ظاهراً خوشایند، سبک و حتی تقویت کننده خواب هستند . بنابراین با توجه به مناطق مختلف خواب نیز تحت تاثیر قرار می گیرد .
15- سر باید در جهت شمال باشد چون در سمت شمال فشار خون به حد اقل می رسد . تنفس راحت تر انجام می شود و احساس خوشایندی داریم . پس بهترین جهت قرار گرفتن سر برای خوابیدن شمال می باشد . بعد از آن به سمت مشرق بهتر می باشد .
16-رنگهاي مناسب برای خوابیدن سبز کم رنگ و آبی ملایم و کم رنگ می باشد . بدترین رنگها نیز قرمز و زرد می باشد .بنابراین در جهت رنگ اتاق خواب خود دقت کنید .
17- از نوشیدن محرکها بخصوص قهوه خودداری نمایید .كلمه عربي قهوه در واقع كلمه اي برزیلی و به معنای چیزی که خواب را می کُشد می باشد؛ بنابراین نوشیدن قهوه باعث بد خوابي مي شود.
18- دو گروه از افراد خوب می خوابند : 1- افرادی نظیر مجرمین که ديگرهيچ نداي درونی در آنها وجود ندارد 2- افراد بيدار يعني كسانی که در طول روز با آگاهی کامل زندگی می کنند .
19- خواندن برخی آیات قرآني، برخی اذکار بسیار موثر است .
20- بالاخره با گرفتن يك وضوي كامل مي توانيد خواب راحتي داشته باشيد.