وبسایت حکیم دانا

دلک (ماساژ)

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دلک (ماساژ)

گاهی در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌کنیم، ناخودآگاه آن نقطه را مالش می‌دهیم یا زمانی که سردرد داریم، شروع به مالیدن شقیقه و پیشانی خود می‌کنیم.
این مالش واکنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه‌ در بدن است که گهگاه به آن رو می‌آوریم، گاهی از اطرافیان می‌خواهیم کمر یا پای ما را بمالند و با این کار آنها احساس بهتری داریم.
در زمانی که خبر بدی به شخصی می‌رسد و یا در بروز مشکلات عاطفی، فرد را در آغوش می‌گیریم و یا با ملاطفت بر شانه‌هایشان ضربه‌های آرامی می‌زنیم تا قوت قلب و اطمینان پیدا کند.
به همه این اقدامات طبیعی روزمره اصطلاحاً ماساژ می‌گویند، مردم در گذشته بدون پرداخت هزینه‌ای، پیوسته خود و دیگران را ماساژ می‌دادند و روانی آرام و بدن‌های سالم داشتند.
امام رضا(ع) می‌فرمایند:
«لو کانَ شَیءٌ یَزیدُ فِی البَدَنِ لَکانَ الغَمزُ یَزیدُ، وَاللَّیِّنُ مِنَ الثِّیابِ، و کَذلِکَ الطِّیبُ، ودُخولُ الحَمّامِ، ولَو غُمِزَ المَیِّتُ فَعاشَ لَما أنکَرتُ ذلِکَ؛1 اگر چیزی موجب افزایش (نیرو و نشاط) بدن باشد دلک (ماساژ) دادن بدن، لباس نرم، بوی خوش واستحمام (جزئی) از آن است، و اگر (گزارش شود که) مرده‌ای در اثر دلک (ماساژ) دادن زنده شده است، من آن را انکار نمی‌کنم».
در آموزه‌های دینی ثواب‌های ویژه‌ای برای ماساژ ذکر شده است برای مثال امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند:
«من دهّن مؤمنا کتب الله له بکل شعره نورا یوم القیامه؛2 هرکس مسلمانى را روغن‌مالى کند، خداوند او را به هر مویش در قیامت نورى بخشد».
بسیاری از سردردها، دردها، بی‌خوابی، تنش و اضطراب از طریق دست‌هایمان قابل درمان‌اند. ماساژ درمانی علاوه بر این فواید، می‌تواند فرد را از لحاظ جسمی ‌و روانی درمان کند که در این میان می‌توان به بهبود گردش خون، آرامش عضلات و کمک به دستگاه گوارش اشاره کرد. از سویی ماساژ سیستم لنفاوی را تحریک کرده و دفع مواد زاید بدن را تسریع می‌بخشد و در نهایت احساس خوبی را در بدن القا می‌کند که با هیچ درمان دارویی جدیدی قابل مقایسه نیست.
شما در طول روز می‌توانید خود را در زمان‌های مختلف ماساژ دهید؛ به طور مثال زمانی که تلویزیون تماشا می‌کنید، پاهای خود را ماساژ دهید. در زمان صحبت کردن با تلفن، دست‌هایتان را ماساژ دهید.
ماساژ تنها به حرکات دست محدود نمی‌شود بلکه با پا و قسمت بالای بازو دست و یا با توسل به وسایل مخصوص ماساژ انجام می‌شود. گاهی نیزمی توان از روغن‌ها و مرهم‌های ویژه برای ماساژ دادن استفاده کرد.
لازم است حرکات در ماساژ بادوام، با قوت، متعادل، ملایم و اثرگذار باشند.
شیوه‌های ماساژ دادن فراوان است همچون فشار دادن، مالیدن، فشردن با یک انگشت، حرکت دادن، کوفتن، با دست کشیدن.
در ادامه برای بررسی بیشتر و اقدامات تکمیلی ماساژ مطالبی تقدیم می‌گردد:
——————-
1. الفقه المنسوب للإمام الرضا(ع)، صفحه 346؛ محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج62، ص261، ح9.
2. محمد بن یعقوب کلینى، الکافی، ج6،ص520.