وبسایت حکیم دانا

مضرات و عوارض استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مضرات و عوارض استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی

بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است بیش از 800 ماده شیمیایی در لوازم آرایش و عطرهای صنعتی وجود دارد و استفاده مدام از این مواد باعث می‌شود به مرور ترکیب‌های مضرشان جذب بدن شود و این امر می‌تواند در درازمدت عارضه‌های متعددی ایجاد ‌كند.

مهم‌ترین عارضه استفاده طولانی‌مدت از این ترکیب‌های سمی ابتلا به برخی از انواع سرطان است. علاوه بر سرطان، احتمال ابتلا به پیری زودرس پوست و آکنه و حتی برخی از بیماری‌های عفونتی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد.

از میان ترکیب‌های مضر موجود در لوازم آرایش، پارابین‌ها یکی از رایج‌ترین‌ها هستند که در 23 درصد محصولات استفاده می‌شوند. بعد از این ترکیب‌ها، سیکلوپنتاسیلوکسان در 15 درصد و در نهایت تریکلوسان در 1.3 درصد محصولات موجود است. گاهی این ترکیب‌ها همگی در یک محصول جمع هستند و این موضوع احتمال تاثیر منفی این مواد روی سلامت را بالا می‌برد.

غیر از این 4 مورد، ترکیب‌های دیگری هم وجود دارد که عوارض مربوط به خود را دارند. مثلا بنزوفنول‌ها که در لاک ناخن، دئودورانت‌ها، ژل‌های شستشو و صابون‌ها موجود است، بوتیل پارابن كه در شامپوها، کرم ضدآفتاب، شامپو مخصوص شوره‌سر، رژ لب و در نهایت متیل پارابن و اتیل پارابن که در کرم‌های بدن و صورت به وفور یافت می‌شوند، سرطان‌زا هستند.