وبسایت حکیم دانا

چاقی و لاغری در طب اسلامی

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

چاقی و لاغری در طب اسلامی

در دنیای امروز، کاهش وزن و درمان چاقی برای بسیاری به یک معضل تبدیل شده است؛ بسیاری از بیماری‌ها رابطه مستقیم با ازدیاد وزن دارند که از جمله می‌توان به کبد چرب، دیابت، فشار خون، درد مفاصل، تنگی نفس، برخی از مشکلات گوارش و … اشاره کرد.
طبق آمار در آمریکا از هر سه نفر یک نفر با مشکل ازدیاد وزن و چاقی روبه‌رو است و در ایران نیز این مشکل تا حدود زیادی وجود دارد و طبق بررسی برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه ازدیاد وزن و چاقی در سال‌های آینده به یک معضل جهانی تبدیل خواهد شد.
تناسب اندام و وزن ایده‌آل علاوه بر افزایش جذابیت ظاهر و اعتمادبه‌نفس در فرد، سبب کاهش شانس ابتلا به برخی از بیماری‌ها از قبیل مشکلات قلب و عروق، دیابت، مشکلات کبدی و غیره نیز می‌‌شود اما نکته مهم کاهش وزن و درمان چاقی با تغذیه مناسب و استفاده از روش‌های صحیح است.
از سوی دیگر، نسخه‌ها و داروهای مختلفی در اینترنت برای لاغری ارائه می‌شود؛ از چای و انواع دمنوش‌ها گرفته تا پودرهای «لاغری در یک هفته» و «با ما یک‌ماهه ۱۵ کیلو کم کنید» اما باید توجه داشته باشید که چاقی از منظر طب اسلامی ایرانی به‌دلیل غلبه رطوبت اتفاق می‌افتد و لاغری صرفاً با خروج رطوبت از بدن؛ حال اگر این رطوبت در بدن صرفاً با استفاده از داروها باشد، به‌سرعت بازگشته و مجدداً شما را وارد فضای ناامیدکننده چاقی می‌کند.
سؤال اینجاست که؛ چرا عده‌ای اصلاً چاق نمی‌شوند و عده‌ای هم به‌قول خودشان با خوردن آب چاق می‌شوند؟ علت در مزاج آن‌هاست؛ عموماً صفراوی‌های به این راحتی‌ها چاق نمی‌شوند و بلغمی‌ها حتی با خوردن آب هم چاق می‌شوند.
بلغمی‌مزاج‌ها باید از خوردن غذاهای مرطوب بیش از دیگران خودداری کنند و سبک زندگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که رطوبت بیشتر از آنکه وارد می‌شود، خارج شود.
“کاهش مصرف مایعاتی چون دوغ، نوشابه و دلستر و مخصوصاً آب سرد و یخ، ترک مصرف ماست و فست‌فود، زود خوابیدن و زود بیدار شدن، ترک وعده ناهار و مهم‌تر از همه ورزش، ورزش و ورزش همراه با تعریق زیاد”.

سوالات:
♦ برای لاغرشدن و تناسب اندام راهکار بدهید؟
♦ واسه سوخت و سوز لاغری هم لطفن بگین
♦ واسه لاغر شدن چکار کنیم
پاسخ:
ابتدا یک نکته خیلی مهم را عرض کنیم اساسا کاهش وزن خیلی سریع برای بدن مضر است .
عوارض کاهش وزن سریع:ریزش موها. چین و چروک و شلی پوست صورت و بدن. ضعف اعصاب. افت فشار خون. ضعف و بی‌حالی. پوسیدگی دندان‌ها. بروز سنگ کیسه صفرا. ورم و زخم معده. یبوست. افسردگی وحتی مقاومت بدن در برابر لاغری

علت مقاومت بدن در مقابل کاهش وزن سریع:
بدن به ذخیره چربی برای مواقع گرسنگی نیاز دارد و سعی میکند به هر طریقی شده با این کاهش وزن سریع مقابله کند.
با استفاده از رژیم های غذایی غیر اصولی بدنمان را در معرض خطر قرار ندهیم.
و اما روش کاهش وزن سریع به درخواست مکرv کاربران:
برای لاغری ابتدا باید مزاج شخص رال تعیین کنیم . ممکن است مزاج شما رطوبی باشد و بالا بودن وزنتان عادی باشد
در طب سنتی و اسلامی ملاک طبع و مزاج است و نسبت قد و وزن یک شاخص ناقص و اشتباه می باشد
در کل افراد با مزاج مرطوب طبیعی است که چاق یا درشت اندام باشندو افراد با مزاج خشک لاغراندام و تلاش برای تغییر این دو یعنی حرکت بر خلاف جهت طبیعت بدن که می تواند منجر به بیماری شود.
بهترین و آسانترین راهکار لاغری و تناسب اندام:
ترک وعده غذایی ناهار بهترین راهکار طب اسلامی برای تناسب اندام و لاغری ،رژیم ترک ناهار است که هزینه ای هم ندارد ولی باید به تدریج این کار صورت گیرد. زیرا ترک عادت به یک باره موجب عوارض می شود.