وبسایت حکیم دانا

آمار تکان‌دهنده مصرف نوشابه در ایران قسمت چهارم

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

❌ آمار تکان‌ دهنده مصرف نوشابه در ایران❌

✅قسمت 4️⃣

شرکت زمزم که فعالیت خودش را با دو خط تولید نوشابه‌های غیر الکلی گازدار در ظروف شیشه‌ای در سال 1333 آغاز کرد.

⚠️با شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران در پی تحریم برندهای آمریکایی، برند زمزم موقعیت برتری نسبت به رقیبان بین‌المللی خود پیدا کرد و در ایران تا سال‌ها در غیاب کمپانی‌های آمریکایی بازار ایران را به دست گرفت.

⛔️تحریم برندهای آمریکایی در میان مسلمانان دیگر نیز در برهه‌هایی از تاریخ موجب پر رنگ شدن برندهای اسلامی از جمله زمزم ایران در بازار کشورهای مسلمان شد.

♨️جریان تحریم کوکاکولا در سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی به عنوان تامین کننده نوشابه زائران حج از خبرسازترین واقعه‌ای بود که در تاریخ شرکت زمزم مؤثر بود. در این سال زمزم فروش بی‌سابقه‌ای در عربستان سعودی داشت که مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت و زمزم را رقیب جدی کوکاکولا معرفی کرد.

♻️با این همه به تدریج برندهای بین‌المللی پپسی و کوکاکولا به ایران بازگشت، و زمزم حتی در بازار داخلی ایران نیز در مقابل رقبای خود کم آورد. شکل‌گیری رقبای ایرانی دیگر در صنعت نوشابه‌سازی در ایران نیز به معنی محدود شدن بازار زمزم بود.

❌پر مصرف ترین نوشیدنی خطرناک

‍نوشیدنی‌های کافئین‌دار، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را می‌سوزانند، پوسیدگی دندان ایجاد می‌کنند و خطر ابتلا به پوکی‌ استخوان را سه تا چهار برابر بالا می‌برند.

آمارها نشان می‌دهد ایرانیان ۲۰۰‌میلیون دندان پوسیده دارند. شاخص سلامت دهان کودکان ایرانی در سال‌های ۸۷ تا ۹۷ نشان داده که هر کودک ۵ ساله ایرانی، حداقل ۵ دندان شیری پوسیده، کشیده‌شده یا ترمیم‌شده دارد. در حالی‌ که این شاخص در برخی از کشورها، بین یک تا یک و نیم دندان است.

منبع:
https://www.alef.ir/news/3980618123.html