وبسایت حکیم دانا

آمار تکان‌دهنده مصرف نوشابه در ایران قسمت هفتم

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

❌ آمار تکان‌ دهنده مصرف نوشابه در ایران❌

✅قسمت 7️⃣

هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر، ۱۵۰-۲۰۰ کالری و ۵۵-۳۰ میلی‌گرم کافیین و پر از رنگ‌های مصنوعی است.

قند نوشابه برای بیماران مبتلا به دیابت از سایر کربوهیدرات‌ها خطرناک‌تر است.

کافیین در نوشیدنی سبب ایجاد اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و تپش قلب و درنهایت بالا رفتن کلسترول خون می‌شود.

⚠️ماجرا جایی وخیم‌تر می‌شود که طبق بررسی‌های انجام شده، کسانی که مصرف نوشابه‌شان بالاست، شیر و لبنیات، سبزیجات و پروتیین کم تری مصرف می‌کنند.

⚫️مواد رنگی و گاز اسیدفسفریک نوشابه ها براحتی روی مینای دندان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به خرابی دندان شود. از همه اینها گذشته نوشابه‌های سیاه به دلیل داشتن کافیین بالا، افراد را به مصرف نوشابه بیشتر معتاد می‌کند؛ درست مثل کسانی که به مصرف قهوه یا چای پررنگ عادت دارند. همین هم می‌شود تا افراد علاقه زیادی به مصرف نوشابه‌ها به‌ویژه نوشابه سیاه پیدا می‌کنند، چون وابستگی ایجاد می‌کند.

متاسفانه ما هیچ برنامه مشخص و مدونی برای راهنمای خوراکی‌ها و آموزش‌های تغذیه‌ای نداریم. در کشورهای اروپایی، الگوهای غذایی سالمی به مردم داده می‌شود اما در کشور ما به آن شکل با این موضوع مواجه نیستیم.

✡️ وزارت بهداشت منفعل هم خیلی ضعیف با این مسأله برخورد کرده است و انتقال مفاهیم در رسانه‌ها به اندازه کافی انجام نمی‌شود. همین هم باعث شده با این‌ که سال‌ها درباره مضرات مصرف نوشیدنی‌های گازدار صحبت شده، اما در ایران شاهد کاهش مصرف نباشیم بلکه روز به روز بیشتر هم شده باشد.