وبسایت حکیم دانا

دنیای تقلبی ها قسمت 1

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

❌ دنیای تقلبی ها…❌

✅ قسمت 1️⃣

✍️در عصر امروزی تولید کنندگان مواد غذایی همواره در صدد یافتن راهکارهایی برای کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده خود می باشند تا از این طریق براحتی بتوانند منافع مالی خود را افزایش دهند.

متاسفانه این راهکارها همیشه منطقی نیستند و در سالهای اخیر آمار تقلبات در عرضه مواد غذایی افزایش قابل توجهی یافته است.

به هر حال برای مصرف کنندگان همواره معیارهای همچون باورهای دینی و مذهبی،سلامتی محصول، طمع و مزه آن و همچنین پرهیز از مصرف مواد حساسیت زا و در نهایت قدرت خرید، میزان استقبال از مواد غذایی مورد عرضه را تحت تاثیر قرار داده است.

این روزها تقلبات گسترده در فروش «گوشت» چه به صورت خام و چه در مواد غذایی از عمده ترین مسائلی است که به وفور دیده می شود.

تقسیم‌بندی انواع تقلب:

تقسیم‌ بندی انواع تقلب درمواد غذایی براساس میزان خطر آن برای مصرف‌کننده انجام می‌شود و بر این اساس تقلبات به دو صورت خطرناک و کم‌خطر تقسیم می شود؛

❌تقلب کم‌خطر: افزایش نشاسته به ماست که به منظور قوام بیشتر آن انجام می‌شود یک تقلب است ولی خطری برای سلامت مصرف‌کننده نخواهد داشت!

❌تقلب پرخطر: در صورتیکه استفاده از یک رنگ سبزصنعتی برای زیبا ساختن محصولی مثل خیارشور به طور مستقیم سلامت مصرف‌کننده را موردخطر قرار می‌دهد.

◾️اما به لحاظ ماهیت تقلب دسته بندی دیگری وجود دارد:

1️⃣ فروش یک ماده غذایی به جای ماده غذایی دیگر همانند عرضه پودر لوبیا سبز به جای پودر پسته

2️⃣ مخلوط کردن یک ماده غذایی با مواد غذایی مشابه ارزان قیمت مثل اضافه کردن روغن نباتی جامد به کره

3️⃣ عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است مانند: کم بودن درصد چربی شیرهای استریلیزه و هموژنیزه نسبت به میزانی که در فرمول ترکیبات آنها ثبت شده است!

4️⃣ فروش و عرضه ماده غذایی فاسد یا عرضه ماده غذایی تاریخ گذشته

5️⃣ استفاده از رنگ ها و اسانس ها و سایر مواد افزودنی غیر مجاز مانند استفاده از رنگهای صنعتی برای خوش رنگ کردن شیرینی جات

6️⃣ کم و زیاد کردن ترکیبات یک ماده غذایی: گرفتن چربی شیر یا اضافه کردن آب به آن.

⏮در مطالب بعدی به نکات تاسف باری راجع به انواع تقلبی ها در گوشت ها، حبوبات، ادویه، لبنیات، عسل و… اشاره خواهیم نمود.

منبع:
http://fdo.kaums.ac.ir/Default.aspx?PageID=185