وبسایت حکیم دانا

دنیای تقلبی ها قسمت 2

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

❌ تقلب گسترده در مواد غذایی ❌

✅ قسمت 2️⃣

✍️در عصر امروزی تولید کنندگان مواد غذایی همواره در صدد یافتن راهکارهایی برای کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده خود می باشند تا از این طریق براحتی بتوانند منافع مالی خود را افزایش دهند.

متاسفانه این راهکارها همیشه منطقی نیستند و در سالهای اخیر آمار تقلبات در عرضه مواد غذایی افزایش قابل توجهی یافته است.

تقلب در ادویه

زعفران

قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولاً رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد.

برای تقلب در زعفران، عده ای از متقلبین، از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می نمایند و عده ای دیگر از ریشه های اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ های مصنوعی به رنگ زعفران در می آورند.

فلفل

برای تقلب در فلفل از موادی نظیر خاک اره نرم، نرم کرده پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، نرم شده ی هسته ی خرما، تفاله ی زیتون و مواد مشابه به عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه آن را با پودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می کنند.

خردل

پودر خردل از نرم کردن دانه خردل سیاه یا سفید یا مخلوط این دو به دست می آید و گاهی آن را با آب غوره یا سرکه مخلوط کرده و خردل خمیری به دست میآورند.

متقلبین همچنین از نشاسته آرد غلات استفاده می کنند و برای ایجاد رنگ مورد نظر مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه می نمایند.

زردچوبه

برای تولید زردچوبه تقلبی، موادی نظیر آرد یا نان خشک، پوست پسته و کمی زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کرده و به عنوان زردچوبه به فروش می رسانند.

سماق

عده ای از متقلبین تفاله غوره و زرشک را با گل اخدی و آب شاه توت مخلوط نموده و به عنوان سماق به فروش می رسانند.

لطفا در خریدتان تان دقیق تر و سالم تر انتخاب تان کنید…