وبسایت حکیم دانا

فولیک اسید و عوارض جبران ناپذیر آن

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

فولیک اسید و عوارض جبران ناپذیر آن

✅قسمت اول:

1⃣ ممکن است نقص ویتامین B12 را ایجاد کند.
⚠️ مصرف زیاد اسید فولیک ممکن است کمبود ویتامین B12 را برطرف کند.

(بدن شما از ویتامین B12 برای ساخت گلبول های قرمز و حفظ عملکرد قلب ، مغز و سیستم عصبی بهینه استفاده می کند)

❌در صورت عدم درمان ، کمبود این ماده مغذی می تواند عملکرد مغز شما را کم کند و منجر به آسیب دائمی عصب شود. این آسیب به طور معمول غیر قابل برگشت است.

برخی از شواهد نشان می دهد که مکمل های اسید فولیک ممکن است کم خونی «مگالوبلاستیک» را ناشی از ویتامین B12 نشان دهند ، که ممکن است باعث کمبود ویتامین B12 شود.

بنابراین ، افرادی که علائمی مانند ضعف ، خستگی ، مشکل در تمرکز و تنگی نفس را تجربه می کنند ، میتوانند سطح B12 خود را بررسی کنند.

2⃣ ممکن است کاهش ذهنی مربوط به سن را تسریع کند.

❌ مصرف بیش از حد اسید فولیک ممکن است کاهش روانی ناشی از سن را افزایش دهد ، خصوصاً در افرادی که سطح ویتامین B12 کم دارند. ‍

یک مطالعه در افراد سالم بالای 60 سال ، سطح بالای فولات را به کاهش روانی در افراد با سطح ویتامین B12 پایین مرتبط کرده است – اما در افراد با سطح B12 طبیعی، خیر!

شرکت کنندگان با سطح بالای فولات خون آنها را از طریق مصرف زیاد اسید فولیک به صورت غذاهای غنی شده و مکمل ها ، نه از طریق خوردن غذاهای سرشار، بلکه از فولات به دست آوردند.

یک مطالعه دیگر نشان می دهد که افرادی که دارای فولات زیاد هستند اما سطح ویتامین B12 کم دارند ، ممکن است تا 3.5 برابر احتمال کاهش عملکرد مغز را نسبت به افراد با پارامترهای خون طبیعی تجربه کنند.

✍ نویسندگان این مطالعه هشدار داده اند که مصرف مکمل اسید فولیک، ممکن است برای سلامت روان در افراد مسن با سطح ویتامین B12 پایین، مضر باشد.

علاوه بر این، تحقیقات دیگر، استفاده بیش از حد از مکمل های اسید فولیک را به زوال ذهنی مرتبط می سازند.

3⃣ ممکن است رشد مغز را در کودکان کند کند.

مصرف کافی فولات در دوران بارداری برای رشد مغزی کودک ضروری است و خطر ناهنجاری ها را کاهش می دهد.

‍ از آنجا که بسیاری از زنان نتوانند RDI را به تنهائی از غذا دریافت کنند ، زنان در سن باروری اغلب به مصرف مکمل های اسید فولیک توصیه می شوند.

❌اما مصرف بیش از حد اسید فولیک ممکن است مقاومت به انسولین و رشد آهسته مغز در کودکان را افزایش دهد.

یک مطالعه دیگر، سطح بالاتر فولات در دوران بارداری را با خطر بیشتر مقاومت به انسولین در کودکان 9 تا 13 ساله مرتبط کرده است.

4⃣ ممکن است احتمال تجدید سرطان را افزایش دهد.

به نظر می رسد نقش اسید فولیک در سرطان دو برابر است.

به عنوان مثال ، تحقیقات نشان می دهد افرادی که قبلاً به سرطان پروستات یا سرطان کولورکتال مبتلا شده اند و بیش از 1000 میکروگرم اسید فولیک در روز مکمل داشتند ، 6/7 تا 4/4 درصد بیشتر در معرض خطر عود سرطان هستند.